معرفی رشته و گرایش

معرفی رشته و گرایش ارشد HSE

درمورد رشته مهندسی ایمنی ، بهداشت و محیط زیست HSE بیشتر بدانید

مهندسی HSE یا همان ایمنی بهداشت و محیط زیست که به اختصار از از حروف اول کلمات بهداشت Health، ایمنی Safety و محیط‌زیست Environment تشکیل شده و شامل یک سیستم مدیریتی با هدف شناسایی و کنترل ریسک‌های بهداشت جسمانی، بهداشت روانی، ایمنی و محیط‌زیست می‌باشد. این رشته (ایمنی، بهداشت و محیط زیست)  یک دوره آموزشی مهندسی بین ‌رشته‌ای است که در حوزه‌های مختلف مهندسی صنایع، مهندسی شیمی، مکانیک، فیزیک، عمران، نفت، گاز، متالورژی، بهداشت‌حرفه‌ای، بهداشت و محیط‌زیست، کاربردی گسترده دارد. نظام مدیریت یکپارچه HSE به تبیین تأثیر متقابل عوامل بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست پرداخته و از این طریق نواقص، مخاطرات بالقوه، حوادث و مشکلات را بطور نظام‌مند مورد ارزیابی قرار داده و روش‌های مبتنی بر پیشگیری را ارائه می‌دهد. استراتژی به حداقل رساندن اثرات نامطلوب صنعت بر محیط و افزایش اثرات مطلوب عوامل مذکور بر تأمین ایمنی همه¬جانبه نیروی انسانی سازمان، تجهیزات و تاسیسات، به صفر رساندن حوادث و آسیب‌ها از طریق حذف شرایط ناایمن و ارتقاء سلامت افراد، ایمنی و محیط‌زیست در کلیه سطوح سازمان و حفاظت از محیط‌زیست به عنوان سرمایه بشریت را HSE دنبال می‌کند.

ضرایب دروس در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی ، بهداشت و محیط زیست 

درس ضریب

زبان عمومی و تخصصی (انگليسی)

3
رياضی 13
آمار و احتمالات مهندسی3
استاتيک2
مهندسی آب و فاضلاب2
مهندسی محيط زيست1

بازار کار  مهندسی بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE

کسانی که از این رشته فارق التحصیل شدند می‌‌توانند در زمینه های زیر فعالیت کنند:

  • شناسایی و اندازه‌گیری عوامل فیزیکی و شیمیایی زیان‌آور محیط کار، ارزشیابی نتایج حاصله و رفع اشکالات اساسی در صنایع مختلف
  • تشخیص عوامل مهم بیولوژیکی محیط کار
  • تشخیص و بررسی عدم انطباق شرایط کار با قابلیت‌های جسمی و روانی افراد شاغل در صنایع
  • توانایی شناخت مسایل ایمنی محیط کار و علل بروز حوادث ناشی از کار و مدیریت حوادث
  • شناخت آثار و علایم مسمومیت‌های عمده شغلی و یا بیماری‌های مهم حرفه‌ای
  • بهداشتی نمودن محیط در صنایع، تأمین آب شرب بهداشتی، مدیریت پسماند و فاضلاب‌های صنعتی

مهندس ایمنی و بهداشت محیط زیست چه کاری انجام می دهد؟

این مهندسین مسئول تسهیل ایمنی، سلامت و استراتژی محیطی در یک سازمان هستند و همچنین از انطباق با تمام سیاست‌ها و استانداردهای SHE فدرال، ایالتی و محلی مربوط به سازمان اطمینان می‌دهند. شرح کار مهندس HSE از آنها می‌خواهد که پروژه‌هایی را رهبری و اجرا کنند که به کارخانه آنها کمک می‌کند تا به اهداف EHS خود دست یابند. همچنین به عنوان یک منبع فنی در توسعه / بازنگری برنامه های آموزشی و ارائه تخصص در مورد تمام مسائل مربوط به SHE در داخل عملیات عمل می کنند.

آنها همچنین به تیم سایت در مورد ارزیابی ریسک و پیش‌بینی ریسک برای کاهش خطر فعالیت‌های مبتنی بر وظیفه و همچنین تسهیل جلسات تیم ایمنی، تیم‌ها/جلسات حل مشکل و جلسات برنامه‌ریزی EHS در سازمان راهنمایی می‌کنند.

آنها به طور فعال در ایجاد بهترین شیوه‌ها و استانداردهای شرکت برای EHS کمک می‌کنند و به حمایت از فرهنگی کمک می‌کنند که سلامت و ایمنی محیط را با تمرکز بر شاخص‌های پیشرو که می‌تواند فرهنگ EHS در کلاس جهانی را ارائه دهد، ارتقا دهد.

شرح شغل مهندس HSE همچنین شامل ارزیابی عملیات و شروع برنامه‌ها برای اطمینان از انطباق با سیاست‌ها، مقررات، اصول و شیوه‌های مربوط به EHS است. مستلزم ارائه پشتیبانی در شناسایی، تجزیه و تحلیل و کنترل خطرات شغلی است که مستلزم استفاده از دانش، مهارت و توانایی های مهندسی است.

مهندسان HSE همچنین مسئول تجزیه و تحلیل خط‌مشی‌ها، دستورالعمل‌ها و استانداردهای ایمنی شغلی هستند تا مطابقت آن‌ها را با اصول و شیوه‌های مهندسی پذیرفته شده ایجاد کنند و تغییرات فنی را در صورت لزوم توصیه کنند.

آنها فرآیند بررسی حادثه کارخانه/کارخانه را برای شناسایی، ریشه کن کردن یا کنترل شرایط خطرناک ناشی از خطای انسانی، و عملیات تجهیزات و ماشین آلات که ممکن است منجر به صدمات انسانی و آسیب اموال یا محصول شود، هماهنگ و ممیزی می کنند. آنها همچنین به دنبال شناسایی روندهای قبل از آسیب در طول ممیزی، تأیید انطباق با رویه های ایمنی/بهداشتی تعیین شده و توصیه اقدامات مناسب هستند.

پس از انجام ممیزی ها، مهندس HSE نیز مسئول پیگیری اقدامات اصلاحی پیشنهادی است و همچنین باید از قرار گرفتن در معرض آسیب و حوادث به عنوان پارامترهایی برای اندازه گیری پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف ایمنی کارخانه/کارخانه استفاده کند.